Deelnemers ervaringen

“Je laat mensen goed nadenken en geeft de persoon en de groep iets om over na te denken.” … “Ik vond het fijn dat het niet zo zweverig is. Gewoon op een stoel zitten en je oefeningen doen. Dit komt het meest overeen met het dagelijks leven.” -Peter

 

“Ik vond het bijzonder hoeveel rust je uitstraalde. Wanneer we binnenkwamen en gingen zitten was er meteen zoveel rust, dankzij jou..”…”Verder vind ik het fijn dat je af en toe in de training dingen met een bepaalde luchtigheid en humor benaderde. Dat ligt me wel” -Johanna

 

“Mindfulness heeft me geholpen mijn eerste gedachtepatronen te herkennen. Zowel tijdens de meditaties als ook in dagelijkse situaties werd ik mij bewust van mijn primaire gedachten en reacties. Doordat ik me bewust ben van deze automatische gedachten, kan ik alles in een breder perspectief zien, waardoor ik minder streng voor mezelf ben. Ik voel me lichter van binnen en merk dat ik zaken beter kan relativeren.” -Katrijn

 

“De rust van Doesjka spreekt mij enorm aan. Ze leidt de groep assertief, maar ook vriendelijk.”… “Ze is ge├»nteresseerd in ieders verhaal en heeft soms een gepaste verwondering, waardoor de kracht van de training nog meer wordt versterkt. Je merkt aan haar dat ze gelooft in wat ze doet en dat ze hoopt dat iedereen de vruchten mee mag plukken” -Mirjam

 

“In deze training heb ik de verhalen van andere deelnemers erg gewaardeerd. Om te horen hoe iemand anders iets heeft ervaren en hoe ze vervolgens communiceren heeft mij geholpen om mijn eigen ervaringen beter te kunnen waarnemen en begrijpen. Ook de begeleiding van jou vond ik fijn. Soms als iemand je de juiste vraag stelt, helpt het om een stap verder te komen.” -Amy

 

 

Onderzoek in Amerika bij honderden mensen die een mindfulness training volgden heeft uitgewezen dat het klachten en de terugkomst van klachten significant kan verminderen. Hieronder volgt een lijstje met commentaren van de amerikaanse deelnemers:

– Ik werd me bewust hoe mijn geest eigenlijk werkt
– Ik leerde mijn patronen herkennen
– Ik leerde stabiel te blijven en meer afstand te nemen
– Ik leerde een vriendelijkere houding tegenover mezelf te hebben
– Ik leerde waarschuwingssignalen herkennen en daar adequaat op te reageren
– Ik leerde minder energie te steken in het ‘beter maken’ van dingen
– Ik leerde op het hier en nu te focussen
– Ik ontdekte wanneer ik keuzes kon maken, in plaats van oude patronen te volgen